FINANSIJSKI MENADŽMENT: UMETNOST PRETVARANJA VIZIJE U BROJKE
Pod upravljanjem finansijama u nekoj organizaciji podrazumevamo analize i donošenje odluka koje su vezane za ostvarivanje finansijskih ciljeva te organizacije. Ciljevi neke organizacije su pak definisani i određeni od strane vlasnika kapitala a sve u svrhu koračanja ka ostvarivanju vizije i svrhe kompanije.
Stoga korišćenjem različitih alata, tehnika, sistema od strane stručnih i talentovanih ljudi finansije treba da daju nedvosmislen odgovor da li mi idemo ka ostvarivanju tih ciljeva ili imamo poteškoća sa kojima treba da se uhvatimo u koštac.
Izrada biznis plana i projekcije poslovanja su kruna finansijskog inženjeringa sa ciljem da viziju i strategiju pretvorimo u cifre koje su merljive i koje možemo da pratimo. Sve što ne može da se izmeri ili isprati finansijski ili sve što smo ostvarili a da nismo pre toga imali plan je dobro ili loše – kako god se uzme.
Šta se podrazumeva pod finansijskim menadžmentom?
1. Finansijsko izveštavanje: osnova za tumačenje uspešnosti poslovanja
Set finansijskih izveštaja čine ličnu kartu neke organizacije. Postavlja se pitanje da li umemo da tumačimo finansijske izveštaje? Šta znače svi ti pokazatelji i kako ih iskoristiti na pravi način da bismo doneli poslovne odluke koje imaju za cilj povećanje vrednosti našeg biznisa.
2. Alati: sistemi, procesi, procedure bez kojih nema organizacije
Koje sve alate neka organizacija ima na raspolaganju koji pomažu menadžmentu u cilju odlučivanja i donošenja pravovremenih poslovnih odluka? Da li imamo adekvatan ERP kojim možemo da generišemo izveštaje sa ciljem da olakšamo svima u organizaciji u pripremi tih izveštaja a da opet oni budu pravovremeni i tačni. Procesi i procedure umeju da budu dosadne i opterećujuće ali su zapravo instrukcije ponašanja bez kojih bismo imali anarhiju u organizaciji.
3. Ljudi: bez stručnih, motivisanih i angažovanih zaposlenih u finansijama nema ni dobrih bilansa
Iza svih brojki i slova u izveštajima koje dobijamo se kriju neki ljudi koji iste pripremaju i koji su se školovali, iza kojih stoji iskustvo i koji su uložili vreme i rad da ih pripreme. Učiniti ljude zadovoljnima, angažovanima i još jačima je cilj lideršipa kako u ostatku organizacije tako i u finansijama. Investicije u ljude u njihov rast i razvoj je jednak razvoju kompanije – nema dobre kompanije bez dobrih ljudi. A pod „dobrom kompanijom“ ne mislim samo na EBITDA ili neki drugi pokazatelj već i na poslovnu kulturu i zadovoljstvo zaposlenih.
4. Analize: u osnovi finansijskih analiza je racio analiza
Da li neko poslovanje radi dobro ili loše i zašto je to tako – odgovor na to pitanje nam pruža sveukupna racio analiza. A onda sve te pokazatelje koje dobijemo upoređujemo sa našim ciljevima (planovima koje smo postavili), sa istorijskim podacima (prethodnim periodima) i sa glavnim konkurentima (granom u kojoj poslujemo). Tek tada možemo da zaključimo uspešnost poslovanja i gde imamo rizike ili pozicije sa kojima moramo detaljnije da se pozabavimo.
5. Odluke: odluke o investiranju, finansiranju i upravljanju su zasnovane na ciframa
Pravovremeni, tačni i razumljivi finansijski izveštaji su okosnica za donošenje investicionih odluka. Ako nemamo izveštaj / analizu isplativosti onda je proces donošenja odluka „odokativan“ a toga u savremenom poslovnom svetu nema. Kako ćemo finansirati rast i razvoj zavisi od opet nekih analiza koje finansije pripremaju a koje imaju kritičnu ulogu u procesu odlučivanja i razvoja organizacije. Upravljanje imovinom koja je na raspolaganju menadžmentu je okosnica mikro ekonomije a sama reč ekonomija (nastala je od grčkih reči oikos i nomos. Oikos označava kuću a nomos zakon. Bukvalno prevedena reč ekonomija značila bi zakonitosti o kući ili zakonitosti o funkcionisanju domaćinstva).
Za kraj…
Na Wikipediji možete pronaći definiciju CFO-a ili finansijskog menadžera što bi u prenesenom značenju značilo da je rukovodilac finansija je izvanredan u identifikovanju problema dok je CEO ili generalni direktor izvanredan u kreiranju novih ideja.
Moje mišljenje je da su obe ove funkcije unutar organizacije kreatori vrednosti i ideja (ništa manje ni ostali lideri). Svako na svoj način, ali svakako konzervativnost finansijskog biznis partnera leži u činjenici da je mnogo bliži ciframa i istorijskim podacima pa je ta konzervativnost izraženija u odnosu na optimizam ostatka organizacije. Ali kreativnost u novim idejama digitalizacije i unapređenja P2P ili O2C procesa kao i generisanja izveštaja po sistemu „klik na dugme“ je nešto što krasi vrsne finansijske biznis partnere.
Finansijski biznis partneri zapravo „slikari“ koji „četkicom“ slikaju na „belom platnu sliku“ vizije i strategije kompanije i pretaču ih u cifre!
Pozivamo vas na februarski Mokrogorski Matinée, novi format kroz koji ćete imati priliku da budete deo predavanja vodećih stručnjaka Mokrogorske iz ključnih poslovnih oblasti.
Predrag Kudra, vodeći predavač Mokrogorske za oblast finansijski menadžment, vodiće besplatno predavanje na temu Finansijski menadžment: Umetnost pretvaranja vizije ju brojke.
Ovo je prilika sa razumete ključnu ulogu ljudi u finansijama, procese odlučivanja o investiranju i finansiranju, kao i kako finansijski menadžment doprinosi strategiji i rastu kompanije.
Nakon predavanja sledi neformalni deo, tokom kojeg ćete, uz prijatnu atmosferu Matinéa i networking zabave koja spaja ljude, imati priliku da upoznate kolege iz različitih industrija.